در نخستین دوره جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو  مطرح شد؛ بازگشت سرمایه با سرمایه‌گذاری در حوزه کیفیت

درحالی نخستین دوره جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو برگزار شد که هیچ‌کدام از ۲ خودروساز بزرگ در حوزه کیفیت موفق به دریافت این جایزه نشدند.

همانگونه که در سال‌های پیش و همزمان با برگزاری جایزه ملی کیفیت نیز هیچ یک از خودروسازان موفق به دریافت این جایزه نشدند. مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اعلام اینکه تابستان امسال سند چشم‌انداز و اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ نهایی شد، افزود: برای تولید خودرو تنها بحث تامین و فرآیند مواد اولیه مطرح نیست و بحث فضای کسب و کار نیز مهم است، بنابراین مقایسه خودروسازی ما با کشوری همچون کره درست نیست. امیرحسین قناتی با تاکید بر اینکه فضای تولید کره‌ای‌ها با پشتیبانی‌های بین‌المللی انجام می‌شد، تصریح کرد: این درحالی است که این حمایت از خودروسازی ما هرگز انجام نشد. اما این نباید باعث شود تا فکر کنیم در محدوده فعلی نمی‌توانیم در حوزه صنعت خودرو فعالیت کنیم. وی در ادامه اظهار کرد: بر این اساس، باید بدانیم که فضای کسب‌وکار صنعت خودرو در ایران با کشوری مانند کره جنوبی متفاوت است به همین دلیل این سند با توجه به این واقعیات تدوین شده است. درحال‌حاضر نیز اهداف این صنعت از سوی کشورهای خارجی رصد می‌شود؛ این درحالی است که به دلیل اهمیت این بخش خودروسازی ما مورد تحریم‌های مستقیم غرب قرار گرفت. قناتی با بیان اینکه سند چشم‌انداز خودرو براساس تیراژ تولید، کیفیت و صادرات تنظیم شده، تاکید کرد: خودروساز اگر بتواند محصولی را تولید کند که نه‌تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای خارجی حضور داشته باشد و به رقابت بپردازد، به‌خودی خود می‌تواند به اهداف حوزه کیفیت در مقاطع مختلف تولید، فروش و خدمات پس از فروش دست پیدا کند. وی با بیان اینکه در سند اهداف چشم‌انداز توسعه صنعت خودرو دو هدف تولید قطعه و خودروی رقابت‌پذیر مدنظر قرار گرفته، تصریح کرد: اگر نتوان قطعه کیفی تولید کرد، خروجی مناسبی نخواهیم داشت. از آنسو اگر قطعه مناسب باشد اما به خوبی مونتاژ نشود باز هم خروجی خوبی نخواهیم داشت. وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سرمایه‌گذاری خودروسازان در حوزه کیفیت تصریح کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه کیفیت هزینه نیست و تمام آن به صورت اصل سرمایه‌گذاری قابلیت برگشت دارد؛ اما خودروسازان در فضایی فعالیت می‌کنند که احاطه شده در فضای کسب‌وکار نیست. قناتی با بیان اینکه خودروساز موظف است برنامه‌های خود را براساس فضای فعلی کسب‌وکار تدوین کند، تصریح کرد: به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان سناریوهای مختلفی در زمینه نحوه ادامه فعالیت چه در صورت لغو تحریم و چه در صورت باقی‌ماندن آن تدوین کرده‌اند.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان اینکه در سند اهداف چشم‌انداز توسعه وقتی اعداد تیراژ تولید مشخص می‌شود اهداف کیفی یا سطح استانداردهای آلایندگی را نیز تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون متوسط مصرف سوخت خودروهای کشور ۸/۳ لیتر است درحالی که این میزان در سال ۱۴۰۴ باید به استاندارد اروپا که ۴ لیتر است برسد.
وی درادامه تاکید کرد: جزییات آن نیز مشخص شده تا خودروساز با چه اهدافی در میزان مصرف سوخت و مقوله میزان آلایندگی و کیفیت به استانداردهای روز جهانی برسد. وی با اشاره به تولید بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۸ ماه امسال تصریح کرد: در حالی که در همه جای دنیا برای بازگشت ۱۰۰ نفر به چرخه کار، هزینه‌های بسیاری می‌شود افزایش تولید سال ۹۳ نسبت به سال گذشته توانسته ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی‌کار را به چرخه تولید بازگرداند. 
همچنین در این همایش رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار کرد: خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای بدون نقص حرکت کنند زیرا در آن صورت دید مردم به خودروهای داخلی تغییر خواهد کرد. فرزین انتصاریان با بیان اینکه خودروسازان حتی در شرایط تحریم به فعالیت خود ادامه داده‌اند، خاطرنشان کرد: استاندارد ایزو ۹۰۰۴ اجباری نیست و به همین دلیل هنوز در کشور اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه این درحالی است که در صورت اجرای این استاندارد، سیستم مدیریت کیفیت محصول به درستی در کشور اجرا خواهد شد، تصریح کرد: این انجمن دارای بیش از ۵۰۰ نفر ارزیاب کیفی است که البته هیچ‌کدام حقوق نمی‌گیرند من نیز به عنوان رییس انجمن حقوق نمی‌گیرم نباید هم حقوق بگیریم زیرا این یک کار ملی است.
وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به اهمیت کیفیت روزی برسد که کالای ساخت ایران برای ما افتخار بیافریند؛ تولید بدون صادرات ما را به جایی نمی‌رساند و خودروسازان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. 
قابل ذکر است که دامنه شمول این جایزه، سازمان‌ها و بنگاه‌های شرکت کننده‌ای است که در زنجیره ارزش تولید خودرو در ۳ بخش اصلی تولید، ساخت و تولید قطعات و خدمات فعالیت می‌کنند که مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این دوره ۱۰ واحد صنعتی گواهینامه اهتمام به کیفیت دریافت کردند، همچنین بر اساس ارزیابی نتایج نخستین دوره جایزه ملی کیفیت خودرو ۵ واحد نیز تقدیرنامه اشتهار یک ستاره به کیفیت دریافت کردند. در این میان نیز جایزه اشتهار به کیفیت ۳ ستاره به شرکت بهمن موتور برای مدیریت کیفیت مونتاژ خودروی سواری مزدا۳ رسید.